Hur blir jag lärare?

22 dec 2022
Jag vill bli lärare 1-3 vilket program ska jag gå till om jag har svårt för matte

28 dec 2022

Bra val av gymnasieprogram för dig som vill bli lärare är något av de högskoleförberedande programmen till exempel Samhällsvetenskaps-, Naturvetenskaps-, Teknik- eller Ekonomiprogrammet. Väljer du att läsa ett yrkesprogram måste du tänka på att läsa till de ämnen du behöver för att ha den behörighet som krävs för att läsa lärarprogrammet.

Lärarprogrammet ges på många olika högskolor och universitet i Sverige. Beroende på vilka ämnen du vill undervisa i samt vilken nivå du vill undervisa på skiljer sig kraven på vilken behörighet du behöver.

Funder på vilken typ av lärare du vill bli. Vilken åldersgrupp vill du jobba med och vilka ämnen? Sedan kan du kolla upp behörigheten för den utbildning du vill gå.