Hur blir jag tandhygienist?

21 dec 2022
Hej!
Jag undrar om jag kan bli tandhygienist efter vård och omsorgsprogrammet, vår syv i skolan sa att det funkar eftersom vi kommer att läsa svenska 2,3 och engelska 6 som vi får lägga till samt matte 2a.

Kurser som vi kommer att ha finns i tandhygienist programmet men det står att det krävs naturkunskap 2 fast vår syv sa i skolan att naturkunskap 1 och omvårdnad 1 motsvarar naturkunskap 2, stämmer det?

28 dec 2022

Vad roligt att du vill bli tandhygienist! Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du först den grundläggande behörigheten till högskolan. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Här kan du kolla upp vilka kurser som kan motsvara Naturkunskap 2. Jag rekommenderar också att du kollar med högskolan du vill gå att du är behörig med de kurser du läser.