Med vilka betyg söker jag till gymnasiet?

14 dec 2022
Hej!
Jag undrar vilka betyg det är man söker in till gymnasiet med, är det höstterminens betyg eller är det vårterminens betyg. Jag har som mål att höja mig i vårterminen som kommer göra att jag garanterat kommer in i de gymnasium jag vill gå men är osäker om det spelar någon roll ifall jag höjer mig i vårterminen eller om de är höstterminens betyg som är slutbetygen man söker in med.
Mvh

16 dec 2022

Du kommer att söka till gymnasiet med dina slutbetyg som du får i slutet på 9:an. Den första, preliminära ansökan gör du med dina höstbetyg men det slutgiltiga valet kommer att baseras på slutbetygen. Så därför har du även hela din sista termin på dig att höja dina betyg och komma in på ditt förstahands val.

Här kan du läsa mer om hur antagningen till gymnasiet går till: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/soka-till-gymnasiet-4234.