Hur funkar prövning?

08 dec 2022
Hej!
Jag är en natur elev i gymnasiet och det här är mitt sista år. Mina planer och mål var att gå in i läkarprogrammet, men tyvärr kommer inte mina betyg att räcka. Jag tänkte på att göra några prövningar? Är det rätt val? I fall det är vilka kurser föredrar du att jag ska göra prövningar på de? Alltså vilka kan höja mig mest?

En annan fråga är kan du förklara kort hur systemet för prövningar funkar och hur lång tid det kan ta?

09 dec 2022

Vad tråkigt att du inte fått de betyg du vill ha! Prövning kan absolut vara en bra idé. Ett annat tips är högskoleprovet.

Prövning på komvux innebär att du läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För dig som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Det är upp till dig hur snabbt du kan skriva prövningarna med det resultat du behöver.