Kan man börja gymnasiet med f i engelska?

06 dec 2022
Hej.
Min dotter har dyslexi och går i 9e klass. Hon fick precis reda på att hon inte klarar den första delen av engelska nationella provet.
Hon ska ha resurs i skolan som skulle ha hjälpt henne till detta men dem båda har nu misslyckat. Min dotter e så klart förkrossad och säger att hon inte kan söka gymnasium nu då hon kommer få F i detta betyget.
Har kontaktat skolan så klart å frågat hur dem ska jobba up detta med min dotter men inget svar än.
Kan hon fortfarande söka gymnasium? Finns det några undantag för elever med dyslexi?
Tack på förhand.

07 dec 2022

Nationella prov bestämmer inte hela betyget, de är tänkta att vara ett stöd för läraren så att hon eller han kan ge sina elever rättvisa betyg. Läraren kan inte sätta betyget bara utifrån resultatet på det nationella provet så det är inte säkert att hon får F, men betygssättningen är lärarens bedömning så prata alltid med läraren om du vill veta mer om hur hen gör den.

Ett f i engelska gör en tyvärr obehörig till ett nationellt gymnasieprogram.  Här kan du läsa mer om vilka behörighetskrav de olika gymnasieutbildningarna har: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264. Om man inte har behörighet till ett nationellt gymnasieprogram så kan man gå ett Introduktionsprogram där man läser upp sin behörighet. Det finns inga undantag för att man har dyslexi. Efter att man har behörigheten så kan man fortsätta till det program man vill gå. Det finns olika Introduktionsprogram så man bör prata med sin Studie-och yrkesvägledare i skolan så att man kan välja det som passar bäst. Men handlar det bara om ett betyg så finns det fortfarande möjlighet att ordna det innan gymnasiet. Ha en dialog med skolan kring det.