Är jag behörig till utbildningen?

06 dec 2022
Hej!

Jag har gått estetiska programmet i gymnasiet och gick ut med godkända betyg i alla ämnen förutom matte 1b, vilket innebär att jag tyvärr inte fick ett gymnasieexamen. Jag pluggar matte 1b just nu på komvux och vill börja plugga till socialpedagog i yrkeshögskolan. Jag undrar ifall man kan göra det utan att behöva ha ett godkänt betyg i matten?

07 dec 2022

För att vara behörig till utbildningen behöver du grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier. Det innebär att man har gymnasieexamen och att du därför behöver läsa upp matte 1. Men det finns ett annat sätt att bli antagen till en yh-utbildning. Nämligen via det som kallas reell kompetens. Du kan kontakta skolan där du vill studera och fråga mer om det.