Hur blir man driftchef inom bygg?

05 dec 2022
Jag arbetar som kakelsättare och driver efet företag. Jag skulle gärna vilja bli någon form av driftchef inom bygg. Vad borde jag söka för utbildning då? Vad är optimalt?
Eftersom jag har bra erfarenhet med kundkontakt o driva byggen osv känns det rätt!

07 dec 2022

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som en driftchef. Men det kan vara bra att ha någon form av teknisk utbildning på eftergymnasial nivå. Byggingenjör kan vara en bra väg att gå men jag skulle rekommendera att du tar kontakt med flera personer som jobbar som driftchefer. De kan berätta om deras väg till jobbet som driftchef och även berätta mer om hur branschen fungerar när det gäller just det.