Vad krävs för gymnasieexamen?

04 dec 2022
Hej!

Min dotter läste estetiskt program på gymnasiet. Hon klarade dock bara av att få 1600 poäng. Nu läser hon barnskötarutbildning på Komvux.

Kan hon slå ihop poängen som hon har från gymnasiet med poäng från Komvuxutbildningen och på så sätt få ihop tillräckligt med poäng för att få en fullständig gymnasieexamen på papper?

Kan hon då söka till högskola/universitet?

Hur många poäng behöver hon sammanlagt?

Är det några speciella ämnen som är obligatoriska?

05 dec 2022

Efter gymnasievalet 2011 finns det två olika studentexamina. Vilken du tar beror på om du gått ett yrkesförberedande eller ett högskoleförberedande program. Här kan du se vad som krävs för examen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasieprogram/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.

Komvux kan hjälpa till med att göra en studieplan som leder till den examen hon vill ha.

För att få en högskoleförberedande examen måste du ha minst:

• Godkänt i 2250 av 2500 gymnasiepoäng
  • Ett godkänt gymnasiearbete
  • Godkänt i Svenska 1,2 och 3/Svenska för andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 5 och 6 samt Matematik 1.