Vad får man för behörighet efter yrkesintroduktion?

01 dec 2022
Hej!

Jag har läst på flera olika ställen att om man går på yrkesintroduktion, så har man möjlighet att läsa de ämnen som behövs för att bli behörig till att söka ett nationellt program. Inom de nationella programmen ingår ju även högskoleförberedande program, förutom yrkesprogram. Betyder detta att man kan börja på yrkesintroduktion och fortsätta på ett högskoleförberedande program? Ja/nej?

Tack på förhand!

05 dec 2022

Yrkesintroduktion vänder sig till elever som saknar godkända betyg för behörighet till ett yrkesprogram. Eleven får en yrkesinriktad utbildning för att kunna söka till ett yrkesprogram eller få ett arbete. För att bli behörig till ett högskoleförbredeande program ska man gå Preparandutbildningen och Programinriktat individuellt val.