Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet?

29 nov 2022
Hej
Jag ska välja gymnasielinje nu och vet inte om jag ska †ag har hört att naturlinjen ska vara svår och vet inte om jag klarar det. Jag har även en skada som gör att jag är tröttare än vanligt och som det är nu behöver jag vila på raster för att orka med hela skoldagen. Min fråga är då om natur är svårare än teknik eller hur det ligger till.

30 nov 2022

Grunden på Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet är egentligen exakt samma, skillnaden är inriktningarna. På Naturvetenskapsprogrammet väljer du mellan vanlig Naturvetenskap (matematik, fysik, kemi, biologi) och Naturvetenskap och samhälle (geografi, samhälle och ett naturvetenskapligt ämne) .

Teknikprogrammets inriktningar riktar sig mer mot teknik.Här kan du läsa om Teknikprogrammets inriktningar.

Det är ingen skillnad i svårighetsgrad, det är några av kurserna som skiljer och vad du upplever som svårt eller lätt kan jag inte svara på.

Lycka till med ditt gymnasieval!/ Petra,SYV