Hur blir jag flygingenjör?

29 nov 2022
Vad borde jag välja om jag vill bli flygingenjör? Jag har hört om flygingenjörsprogrammet efter gymnasiet, men finns den kvar? Jag hittar inget aktuellt om programmet längre.

30 nov 2022

Ingenjörer som arbetar inom flygindustrin kan man ha lite olika utbildningsbakgrunder, men alla är ingenjörer av något slag. Exempel på områden man kan välja är Ingenjör inom Maskinteknik, Energi- och miljöteknik, Elektronik, Elektroteknik, Datateknik, Teknisk Fysik mm.  Du måste kolla upp behörigheten för just det program du vill gå men en vanlig behörighet för ingenjörsutbildningar är grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4.

Kolla på högskolornas/universitetens hemsidor vilka utbildningar som är aktuella för den termin du vill börja. Flygingenjörsprogrammet, 180 hp, har tidigare funnits på Mälardalens högskola. Men just nu verkar inte något sådant program finnas i utbildningsutbudet på något svenskt lärosäte. Så kolla på andra ingenjörutbildningar och ta kontakt med universiteten så hjälper de dig att välja en lämplig inriktning.