Hur ska jag välja gymnasieprogram?

28 nov 2022
Om jag är riktigt osäker på mitt gymnasieval, vad ska jag göra då. Jag tycker att många av de olika programmen verkar intresnta och hur ska jag välja nu.

Jag har oichså haft sedan ung ålder vijat bli astrunaut, finns det någon astrunaututbildning.🧑‍🚀

Tycker också det hade varit intressant att göra ett gymnasieår utomland, hur fungerar det?✈

Tack i förväg, ♥

30 nov 2022

Det kan verkligen vara svårt att välja gymnasieprogram!

Vägen till astronaut kan vara väldigt olika, men det är vanligt att man har en naturvetenskaplig eller teknisk utbildning i grunden i höga nivåer, som masters och doktorandexamen. Utbildningar som du skulle kunna välja är naturvetenskapliga utbildningar (t.ex. fysik, biologi, kemi eller geologi) eller civilingenjörsutbildningar som till exempel rymdteknik.

Det är även en merit att vara pilot och att ha goda språkkunskaper i engelska och gärna även ryska. Även om man har alla dessa meriter och kunskaper är det ovanligt att man blir astronaut men man kan jobba med rymden på andra sätt inom till exempel forskning och teknisk utveckling.

Det finns en gymnasieskola, Rymdgymnasiet, som har naturvetenskapsprogrammet samt teknikprogrammet med fokus på rymden. Om du vill kan du kolla upp den skolan via vår hemsida och se om den kanske kan vara något för dig.

Det är jättebra att du funderar på vad du vill jobba med i framtiden och att du tänker över ditt val av gymnasieprogram. Att välja något betyder alltid att man väljer bort något annat och det kan kännas svårt. Men tar man inte ett beslut så får man heller ingenting.Ta ett beslut utifrån vad du känner just nu, och om du ändrar dig på vägen så är det helt naturligt.

Utomlandsstudier kan du läsa om här.

Lycka till med gymnasievalet! /Petra,SYV