Kan jag ha ett utbytesår på gymnaiset?

25 nov 2022
Hej, jag har varit hos min SYV många gånger på min skola och frågat frågor om utbytesår men det verkar bara som att jag får svar som jag redan visste. Jag är Nya Zeeländsk och svensk medborgare och just nu bor jag här i Sverige. Min dröm är att få åka ett år nu under gymnasiet till Nya Zeeland och gå i skolan där. Jag vet redan att jag kommer behöva betala stora delar själv och att jag kommer behöva gå om ett år i skolan efteråt. Men min största fundering är om jag får gå en halv termin i tvåan på gymnasiet och sedan i januari åka till Nya Zeeland eftersom deras skolår börjar då och sedan komma tillbaka 2025 vår termin och ta igen de kurser jag missade i tvåan när jag var borta?

28 nov 2022

Det är tyvärr en skola som bara din skola kan svara på. Men det är vanligt att man måste gå om efter att ha varit borta så räkna inte med att det kommer att gå. Det är bara om din skola kan erbjuda dig en sådan lösning som det är möjligt.