Sök utbildning 👉

Hur funkar meritpoäng i språk?

24 nov 2022
Det är möjligt att min dotter får underkännt i Spanska i ÅK 9. Kan hon då läsa Spanska på nybörjarnivå på Samhällsvetenskapliga programmet?
Vad jag förstår ger det inte meritpoäng i den framtida examen, men att fortsätta på nivå 3 ger troligen ett F i gymnasieexamen. Hon utreds för dyslexi, har betyg för att komma in på Sam utan betyg i Spanska. Energin kan behövas för att orka fokusera på andra ämnen.

28 nov 2022

Ja, man kan börja om på spanska 1 på gymnasiet. Man kan maximalt få 1,5 meritpoäng i moderna språk. Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5, om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet. Moderna språk 2 ger ingen meritpoäng men krävs för att du ska kunna fortsätta till de kurser som ger merit.

Det finns andra kurser som ger meritpoäng så det är möjligt att hon kan kompensera för det hon missar från moderna språk. Betygen är ju också viktiga så det kan absolut vara värt att välja bort att fortsätta med spanskan på en nivå som är för svår.