Hur funkar meritpoäng för språk?

24 nov 2022
Hej, jag har förstått att det är möjligt att få meritpoäng när man läser moderna språk på gymnasiet. Detta verkar dock bara gälla om man fortsätter läsa samma språk som på högstadiet? Varför gäller inte samma regel om jag byter modernt språk?

28 nov 2022

Du kan maximalt få 1,5 meritpoäng i moderna språk. Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5, om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet. Moderna språk 1 och 2 ger ingen meritpoäng men krävs för att du ska kunna fortsätta till de kurser som ger merit. Så om du fortsätter med samma språk som i grundskolan kan du fortsätta direkt till de kurser som ger dig meritpoäng.