Hur blir jag marinbiolog?

23 nov 2022
Hej! Jag är 16 år och har just börjat gymnasiet på det estetiska programmet. Jag valde estet eftersom jag ville att mina tre år skulle vara mer fokuserade på mitt intresse.
Jag har alltid varit väldigt intresserad av marinbiologi och arkeologi men nu känns det som om jag skulle ha valt ett program som natur för att kunna bli något av det.
Jag har hört att man kan plugga vidare till näst intill vad som helst efter gymnasiet men det gör mig otroligt osäker när många av mina kompisar valt program som leder till stora yrken direkt.
Så jag vill bara veta om det är möjligt att gå estet och bli något så stort som marinbiolog.

28 nov 2022

Du behöver inte gå Naturvetenskapsprogrammet för att kunna bli vad du vill efter gymnasiet. Naturvetenskapsprogrammet är inte en direkt väg till stora yrken. Det är det gymnasieprogram som ger flest behörigheter till högskolan men dessa kan läsas in även på andra program eller efter gymnasiet.

Sedan ska man också tänka på att man söker till högskolan med sina gymnasiebetyg så bara för att man har behörigheten betyder det inte att man kommer in på det man vill gå på högskolan. Då kan det vara bättre att man gått ett program man varit intresserad av, fått bra betyg och sedan kompletterat med eventuella kurser för behörighet.

De kurser som krävs för att läsa marinbiologi är Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 och det får man från Naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur. Men om du inte går Naturvetenskapsprogrammet kan du läsa in kurserna efter gymnasiet på ett naturvetenskapligt basår eller på Komvux.