Hur funkar det preliminära gymnasievalet?

21 nov 2022
Hej
Kan min dotter söka gymnasieutbildningar som hon i dagsläget ev inte är behörig till i den preliminära första sökningen i jan/feb? För att sedan säkerställa att hon möter behörighetskraven i sitt slutbetyg under VT i sin slutliga ansökan?

Mvh

28 nov 2022

Ja, så kan man göra. I den preliminära antagningen blir man inte antagen till något program eller skola. Det första preliminära valet är till för att hjälpa eleverna se vart de kan komma in. Så det spelar egentligen ingen roll hur hon gör den ansökan. Men det kan vara en idé att ta de alternativ hon hoppas på att komma in på först i ansökan och sedan några back-up alternativ i slutet.

Vänligen/ Petra,SYV