Får man vara ledig under gymnasiet?

19 nov 2022
Hej!
Min familj vill resa på jullovet (inget är bestämt än) och de tror att de kommer att behöva att ansöka om ledighet för mig. De vet inte hur många dagar de behöver ansöka om ledighet. De ville ha svar på några frågor gällande det.
Jag pluggar första året. Hur många dagar får jag som max ansöka om, om man tänker att kanske jag behöver ta några dagar ledigt innan och efter jullovet. Så hur många får jag på höstterminen och vårterminen? Finns det risk att jag inte får ansöka om ledighet? Är det rektorn som tar beslutet? Måste jag gå till alla mina lärare för att få tillåtelse om ledigheten eller räcker det med bara rektorn? För jag har en vän som var tvungen att gå till sina lärare, men jag vet inte om hon behövde det.

Tack på förhand
Mvh

21 nov 2022

Det finns vissa regler som alla skolor måste följa när det kommer till ledighet och frånvaro. De reglerna gäller även elever i frivilliga skolformer som gymnasieskolan, det är därför möjligt att bli nekad ledigheten. Det är rektorn på skolan som kan bevilja en elev ledighet under en kortare tid. Beslutet om ledigheten ska grundas på en samlad bedömning av elevens situation, då kan dessa punkter vara relevanta:

• frånvarons längd,
  • elevens studiesituation,
  • möjligheterna att på olika sätt kompensera den förlorade undervisningen samt
  • hur angelägen ledigheten är för eleven.

Du kan prata med din studie- och yrkesvägledare om hur du ska gå tillväga samt vilka blanketter du ska fylla i, sedan är det upp till rektorn om hur länge du kan få ledigt.

Lycka till! /Petra, SYV