Kan rektorn stänga av elever?

17 nov 2022
Hej, hade möte med rektorn idag med mina föräldrar också. Hon sa att jag stökar mycket i skolan och med det menade hon att: Jag gör lite småbus såsom lägga smör på handtagen i dörren för att när nån ska öppna få massa smör på handen. Sedan att jag brukar gå in och ut från lektioner rätt så ofta och några kursvarningar. Rektorn sa idag att jag får bevisa henne att jag vill stanna kvar i skolan genom att klara provet jag har imorn och på måndag. Får hon göra så? Kan hon stänga av mig ifall jag F:ar dem.

21 nov 2022

Ja, rektorn har rätt att stänga av elever från gymnasieskolan. Det finns regler för när och varför man gör det. Du kan läsa om det här. Om du vill vara kvar i gymnasieskolan är det viktigt att du följer skolan regler och att du försöker ditt bästa att ha en bra dialog med rektorn.