Ska jag byta gymnasieprogram?

17 nov 2022
Hej! Jag sökte till Hantverksprogrammet i våras och kom in på det, men jag kände efter ett tag att det inte var det jag ville göra. Så jag bytte nyligen till Försäljning och Service, men jag läste nog inte igenom helt vad det är för linje, det är mycket praktiskt och mycket muntligt vilket jag inte klarar av. Så jag har kikat lite på Samhällsprogrammet för jag är mer för och skriva uppgifter istället för praktiskt. Men jag vet inte om jag får byta igen eller om jag måste vänta tills gymnasievalet i vår och söka då? Vet du vad jag ska göra?

17 nov 2022

Det är rektorn som kan besluta om skolan kan tillåta byten eller inte och det viktigaste är att det finns lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället

Jag rekommenderar att du går till din studie-och yrkesvägledare i skolan och får hjälp att du fundera lite mer över detta. Då kan du också få hjälp att göra upp en plan för hur du ska nå det mål som du bestämmer dig för.

Lycka till med framtidsplanerna! /Petra,SYV