Bygg och anläggningsprogrammet eller Introduktionsprogrammet

06 dec 2011
hejsan!
Jag är lite sugen på att gå en bygg-anläggnings linje, men jag vet inte om mina betyg räcker till det. Så jag undrar om det är någon skillnad för framtiden om jag går IV och praktiserar i 3år, eller om jag kommer in på gymnasiet? Blir det någon skillnad på lönerna osv...

Det är absolut bättre om du går på ett gymnasium, det är alltid bra att ha en utbildning i framtiden. Både jobb och lönemässigt. Arbetslivserfarenhet är bra men en gymnasieutbildning är mer värdefull. Du kommer dessutom få göra mycket praktik på bygg- och anläggningsprogrammet.

Ett råd är att gå och prata med en studie- och yrkesvägledare på din skola, så kan ni tillsammans hitta en väg som passar dig.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se