Hur gör man med gymnasiet om man är gravid?

14 nov 2022
Hej
Jag går på 2an i gymnasiet som pluggar BF programmet. Jag född 2003/15/1 och jag är gravid nu och det var oplanerat , jag är nervös och jag tänker varje dag på hur ska jag klara mig och ta studenten. Jag bodde i Sverige bara 4 år sen och kämpade väldigt mycket för att går in i gymnasiet. Jag vill inte att jag skulle missa mina studier och behöver lösning för att vara kvar och fortsätta plugga gymnasiet klart. Jag vill inte gå på komvux och sluta gymnasiet.

16 nov 2022

Du kan gå i skolan så länge du orkar innan födseln. När du går sedan på gymnasiet kan du välja att göra ett studieuppehåll när du behöver vara sjukskriven eller föräldraledig. Sedan fortsätter du med gymnasiet när du är redo. Du behöver inte gå på Komvux, utan kan gå kvar i din skola efter uppehållet. Prata med din skola så kan ni göra upp en plan så att du vet hur det kommer att bli och slipper oroa dig för det. Din rektor eller studie-och yrkesvägledare kan hjälpa dig med planen. Sedan kan jag rekommendera att du har kontakt med skolans kurator så du får hjälp med oron.