Hur funkar högskoleprovet?

14 nov 2022
Ni har sagt till mig att ”Man kan också skriva högskoleprovet och söka med det resultatet istället för gymnasiebetygen”. Kan ni förklara mer vad innehåller den här provet och när kan man göra den. Och om man inte godkänt på den från första gången vad ska man göra eller vad ska hända?

16 nov 2022

Högskoleprovet är en väg in till högskolan. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.

Alla som betalar en avgift på 450 kronor får skriva högskoleprovet. Du behöver inte vara svensk medborgare eller ha uppfyllt någon särskild ålder för att få genomföra ett prov. Resultatet av ditt högskoleprov gäller i fem år och det är alltid ditt bästa resultat som räknas vid högskolans urvalsprocesser.

Högskoleprovet skrivs alltid på lördagar, en gång på våren och en gång på hösten.

Provresultatet anges enligt en skala mellan 0,0 och 2,0 poäng. Så det finns inget underkänt resultat.