Vad gör jag om jag blivit utskriven fån min gymnasieskola?

14 nov 2022
Jag blev för ett tag sedan utskriven från mitt gymnasium.
Jag gick en linje för folk som inte har haft betyg i skolan tidigare, och jag undrar vad jag ska göra. Ska jag söka till ett nytt gymnasium nästa termin/år eller hur ska jag gå till väga? Just nu är jag bara hemma hela dagarna och har inte någon aktivitet eller någonting och varken jag eller min förälder vet hur vi ska gå till väga med detta. Vad ska jag göra?

14 nov 2022

Vad tråkigt att du blivit utskriven! Det är tillåtet för gymnasieskolor att anse att en elev avslutat sin utbildning, om det finns en ogiltig frånvaro under mer än en månad i följd.

Jag skulle rekommendera att du tog kontakt med rektorn och pratade om detta så att du förstår varför du blivit utskriven och varför de inte kan erbjuda dig din plats tillbaka (om du har några frågor kring det).

Det bästa vore om du kunde ha en diskussion kring detta med din gamla skola, till exempel studie-och yrkesvägledaren där. Hen bör kunna hjälpa dig att fundera på vad du ska ha för plan nu. Men annars så är det bästa om du kan hitta en ny skola så fort som möjligt. Man kan kontakta skolor man vill gå och fråga dem men jag skulle rekommendera att du tar kontakt med någon inom kommunen som kan hjälpa dig. Kanske gymnasieantagningen i din kommun kan hjälpa?

Ibland kan det vara bra att ha kontakt med socialtjänst och psykiatri också men det beror på din problematik, alltså varför du blivit utskriven från skolan.

Hoppas du hittar en lösning snart! /Petra,SYV