Kan jag hoppa av en gymnasiekurs?

09 nov 2022
Hej

jag har nydligen pratat med syv om att sluta på min tyska och då sa hin att det fanns en lag som säger att man inte får sluta. hon kunnde dock inte svara på vilken lag som sa detta. vet du om det finns någon sådan lag eller finns det någon lag jag kan nämna som säger att jag ska få sluta på min tyska?

Tack på förhand

10 nov 2022

Man kan inte hoppa av en gymnasiekurs som man påbörjat. Det ger dig inte ett f utan ett streck (inget betyg) och kommer att registreras som ogiltig frånvaro. Så det är inte en lag men en regel som skolorna har. Men om du avslutar din kurs du påbörjat och sedan byter språk så ska det inte vara något problem med reglerna.