Hur blir man politiker?

05 nov 2022
Hej, jag undrade hur man blir politiker och vilket universitet man tar? hur blir man kommunråd och kommunfullmäktige. hur får man jobb i riksdagen?

07 nov 2022

Du behöver inte välja något speciell utbildning för att bli politiker. Om man vill bli politiker, bör man hitta ett politiskt parti, vars värderingar man delar och gå med i det. Man kan till exempel gå med i partiets ungdomsförbund. Man kan sen engagera sig så mycket som möjligt i partiet och arbeta sig uppåt.

Vanligast är att en representant från det största partiet i majoriteten blir kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande. För att komma med i riksdagen måste du stå på riksdagslistan som partiet fastställer inbördes. För allt detta gäller alltså att du engagerar dig politiskt i ett visst parti.