Kan jag bli flygvärdinna om jag har hijab?

03 nov 2022
hej, jag vill studera för att bli en flygvärdinna.Men jag är en muslim som har hijab/sjal och jag undrar om man får vara en flygvärdinna med en hijab eller inte.

06 nov 2022

Vad roligt att du vill bli flygvärdinna! Det kan vara väldigt olika vad som ger anställning som flygvärdinna. Det finns inga krav på en specifik utbildning men det är bra om man har jobbat med till exempel service och turism. Det är också väldigt bra att kunna flera språk som flygvärdinna och det kan även vara en merit att ha sjukvårdskunskaper. Det finns utbildningar och kurser man kan ta för att bli flygvärdinna. De ordnas av olika fristående utbildningsanordnare/skolor och kostar. Men många får sin utbildning av arbetsgivaren efter att de har blivit anställd.

Det är inget hinder att gå utbildningen för att man har en viss religion eller bär religiösa symboler. Det finns kvinnor som bär hijab och jobbar som flygvärdinnor så det är inte ett hinder för att få jobb. Däremot så är min gissning att du får räkna med att det finns länder och flygbolag som har en klädkod som innebär att man inte får ha synliga religiösa symboler. Kontakta gärna några flygbolag och fråga dem om det.