Hur ska jag välja gymnasieprogram?

02 nov 2022
Hej!
Nu i december ska jag göra mitt första gymnasieval och är fortfarande lite osäker på vad för linje jag vill ta. Jag gillar So-ämnena mer än No, men det kanske är pga att vi lär oss på annorlunda sätt i No då det mer är på egen hand. Samtidigt känns samhällslinjen väldigt tråkig, och jag vill ha lite av natur och även samämnen lästa under min gymnasietid. Ska jag då ta natursam linjen? Skolan i min stad har även en inriktning inom naur som kallas för ledarskap & företagande, där de i princip gör samma saker som man gör i entreprenörprogrammet. Ska jag kankse ta det då det lät väldigt intressant då jag är en person som gillar ledarskap och grupparbeten? Det viktigaste för mig, vilket jag även alltid har i åtanke är att när jag går ut gymnasiet ska jag ha jättemånga val av yrken jag kan välja senare, vill inte gå en linje som "begränsar" senare val av yrken i livet.

Vad jag har förstått det som så spelar det ingen roll vilken inriktning man tar i naturprogrammet och när man söker till vidare utildning i högskola eller universitet så kommer de be om samma ämnen oavsett vilken inriktning man gått i gymnasiet. Så inriktningen man tar är alltså endast baserad på ens intresse, har jag förstått rätt?

03 nov 2022

Det kan verkligen vara svårt att välja gymnasieprogram! På inriktningen Naturvetenskap och samhälle får du fördjupade kunskaper inom bland annat ämnena naturvetenskap, samhällskunskap och geografi. Så det kan vara en bra inriktning för dig som vill kombinera ditt intresse för naturvetenskap och lära dig mer om ämnen inom samhällsvetenskap.

Är du intresserad av inriktningen ledarskap & företagande så kan du naturligtvis ta den. Du kan höra av dig till skolan om du vill ha mer information om inriktningen då den är speciell just för den skolan.

Naturinriktningen ger behörighet till en del naturvetenskapliga yrken som samhäll inte gör men samtidigt så ger samhäll dig några kurser som natur inte ger dig. Vilket som är bäst beror på vad du vill söka till efter gymnasiet och om du inte vet det så är det svårt att gissa vilket du får mest nytta av i framtiden. Men naturinriktningen är den bredaste. När du söker till högskolan tittar de som du skriver på vilka kurser du har läst, inte på vilken inriktning, men eftersom du inte får alla kurser från alla inriktningar spelar det roll vilken inriktning du läser.

Lycka till med gymnasievalet! /Petra,SYV