Ska jag välja Natur eller Sam?

02 nov 2022
Hej!
Jag har funderat på att välja natur natur eller natur sam, men vet inte vilken jag ska välja, jag har två skolor som jag tänker på att välja. jag vet inte om vilken är bäst. Jag undrar också om de har rätten och samhället eller krimionologi i deras extra val (eller indidvuella val).

Jag har ingen syv lärare i min skola just nu, därför är de lite svårt att veta, men om du kan svara mina frågor kommer de vara ett stort hjälp.

Tack så mycket!

03 nov 2022

Vad bra att du funderar på gymnasiet i god tid! Det är upp till dig vilken inriktning du vill välja. Något du kan tänka på är att natur ger behörighet till en del naturvetenskapliga yrken som samhäll inte gör men samtidigt så ger samhäll dig några kurser som natur inte ger dig. Vilket som är bäst beror på vad du vill söka till efter gymnasiet och om du inte vet det så är det svårt att gissa vilket du får mest nytta av i framtiden.

När det gäller vilka kurser som man kan lägga till i sitt individuella val så måste man kolla med själva skolan vad de erbjuder. Så kontakta gärna de skolor du är intresserad av så de kan hjälpa dig.