Kan jag söka gymnasium på annan ort?

31 okt 2022
Hej! Jag skulle vilja söka till rymdgymnasiet som förstahandsval men om jag inte kommer in så måste jag ju ha något i reserv. i göteborg skulle jag då jättegärna vilja gå på eftersom många av mina vänner bor/ har gått på skolan. Problemet är att linjen jag vill gå på finns på min hemort också och jag har googlat men är väldigt osäker på om jag skulle kunna söka dit ändå? Inackorderingstillägget tror jag inte att jag kommer få om jag har rätt, eftersom att linjen finns på min hemort. Men det är inget problem då jag skulle kunna jobba runt helgerna. Min fråga är om dem fortfarande skulle ta in mig som förstahandsval? Det jag läst var ganska otydligt och skulle vara tacksam för ett mer tydligare svar!

02 nov 2022

Om skolan är en friskola så har de riksintag vilket betyder att du kan söka som förstahandssökande på samma villkor som andra som bor i kommunen.

Lycka till!/Petra,SYV