Vilket program ska man välja för att bli Arkitekt?

31 okt 2022
Hej! Jag är en aktiv person som gillar att göra praktiska saker. Men jag hade velat ha behörighet till att fortsätta läsa till Arkitekt. Vad hade det bästa valet varit då, att jag tar en praktisk linje men lägger till alla de ämnen jag behöver, eller att jag går ett högskoleförberedande program så som teknik eller naturvetenskap?
Hoppas inte det är för svårt att svara på

31 okt 2022

För att söka och läsa Arkitektutbildningen krävs det följande: grundläggande behörighet och Matematik 3b3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Naturkunskap 2 (Naturkunskap 2 kan ersättas med kurserna Kemi 1 samt Fysik 1). Om du vill få behörighet direkt kan du t.ex. läsa Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet.

Yrkesförberedande program kan också gå, dock kan det bli lite tajt att hinna med alla kurser som krävs. Du måste isåfall kolla med skolan du vill gå redan innan att det finns någon möjlighet för dig att lägga till alla kurser. Det är inte säkert att det är möjligt. Då är alternativet att läsa in kurserna efter gymnasiet istället. Det är upp till dig att avgöra vad som blir bäst för dig.

Stort lycka till med arkitektplanerna! /Petra, SYV