Hur blir jag sjuksköterska?

29 okt 2022
Hej!
Jag har tyvärr ingen gymnasiekompetens men däremot läst några kurser på folkhögskola inom barnomsorg. Önskar läsa vidare till sjuksköterska och undrar om jag kan tillgodose dessa poäng som jag har läst? Annars undra jag hur lång tid ca tar det att läsa in så man får behörighet?
Mvh

30 okt 2022

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Du kan läsa in det du saknar på Komvux i din kommun. Hur lång tid det tar beror på hur mycket du saknar och hur snabbt du kan läsa in det. Komvux hjälper dig göra en studieplan.