Kan jag lägga till naturkurser på SA?

26 okt 2022
Hej!

Jag går just nu i nian och har börjat oroa mig en hel del inför gymnasiet, detta beror på att jag är osäker mellan två linjer, i detta fall natur och samhällsprogrammen. Jag skulle nämligen vilja bli skådespelare i framtiden, men ifall jag ångrar detta val i framtiden skulle jag gärna vilja utbilda mig till något inom vården, någon slags läkare. Jag har läst lite om att man behöver gå naturvetenskapsprogrammet för att bli behörig. Eftersom det tillkommer en stor mängd av matte är jag väldigt orolig ifall jag verkligen kommer klara av att få ett högt betyg i matte på gymnasiet, jag ligger alltså på ett E. Jag är medveten om att det krävs extremt höga betyg för att kunna utbilda sig till läkare. Därför undrar jag ifall det hade kunnat fungera att gå samhällsprogrammet ändå med tillägg av kurser som gör mig behörig för detta yrke? (hade kunnat tänka mig exempelvis rättsmedicinsk patolog).

Tacksam för svar!

27 okt 2022

Det blir nog tyvärr lite för många kurser att lägga till. Man har ett individuellt val på gymnasiet där man får lägga till 200 poäng som man väljer själv. Det motsvarar oftast två kurser. Om du lägger till alla dessa ämnen på samhällsprogrammen så kan du lika gärna gå Naturvetenskapsprogrammet. Det är ju alla naturämnen som du väljer till.  Här kan du se exakt vilka kurser som ingår i Naturvetenskapsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet#moreAboutSearch.

Men du kan läsa kurserna på Komvux efter gymnaiset om du vill det. Eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola.