Hur blir jag ämneslärare?

24 okt 2022
hej,

jag har nyss börjat på ettan på samhällsprogrammet och stressar mycket över framtiden. just nu tror jag det bästa för mig är att bli lärare då jag inte vet vad annat jag borde bli (i nuläget i alla fall). jag tänker att högstadielärare / gymnasielärare låter bra. hur mycket poäng behöver jag för att söka till stockholm universitet, södertörnshögskola etc?

tack i förhand

27 okt 2022

Det är bra att du tänker på framtiden men du behöver inte stressa. Det är okej att ändra sina planer när man utvecklas och lär sig nya saker. Men för den plan du har nu ska du efter gymnasiet gå Ämneslärarprogrammet. I utbildningen väljer man två ämnen som kommer vara ens huvudämnen. För att se behörighetskraven för de ämnen du vill välja så är det bäst att du kollar på högskolornas egna hemsidor där du kan få information om de ämnesval de har.

Vilken antagningspoäng som krävs för det program och den högskola/universitet du vill gå kan du kolla upp på UHR.se. De publicerar statistik från högskoleantagningarna.