Sjöfartsutbildning på gymnaiset

23 okt 2022
hej
Jag har funderat på härnösands sjöfartsutbildning på gymnasiet, dock förstår jag inte riktigt om det är ett program eller inte med tanke på att ingen någonsin räknar det som ett.

24 okt 2022

Ja, utbildningen är ett specialprogram. Inom gymnasieskolan finns 18 nationella program. Specialprogram på gymnasiet kan vara en särskild profil eller inriktning på något av de nationella programmen, eller en separat utbildning. Skillnaden mellan ett nationellt gymnasieprogram och ett specialprogram är att specialprogrammen helt eller delvis skiljer sig från examensmålen och ämnesplanen för de nationella programmen. Det kan vara att programmet har en specifik inriktning eller yrkesutgång av nationellt intresse.