Hur blir jag psykolog?

19 okt 2022
Hej, jag vill bli psykolog men vet inte vilket gymnasium jag vill gå. Funderar på barn och fritid eller vård och omsorg. Vet att jag isåfall behöver plugga vidare. Men undrar vilken av dom linjerna som är bäst/lättast att bli psykolog efter.

22 okt 2022

Vad roligt att du är intresserad av psykologi!  För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet, Estetiska programmet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Vill du gå en yrkesutbildning på gymnasiet så måste du kolla med skolan du vill gå om du kan lägga till de kurser som krävs.