Hur får jag klart grundskolan?

19 okt 2022
Hej jag är idag 18 år gammal och jag slutade gå i grundskolan som 12/13 åring pga mental hälsa och har då fått antingen F eller (Frånvarande) i alla betyg och nu undrar jag vad för val jag har, så som jag förstått det så behöver jag ha fått iallafall godkänt i de tre grundämnena, matte engelska o svenska för att få börja på gymnasium men problemet är ju då att jag inte fått godkänt i något ämne, så vad gör jag nu? Finns det ingen chans att jag kan få börja på gymnasium och fortsätta min lära inom alla ämnen där? Eller ska jag nu som 18 åring gå tillbaka till grundskolan och läsa bland en massa 12 åringar/ ensam i ett enskilt rum som städskrubben?

22 okt 2022

Vad tråkigt att du fick sluta skolan! Du behöver dock inte oroa dig för att du inte kan gå klart nu. Du ska kontakta Komvux i din kommun och förklara din situation. Man kan läsa in både grundskola och gymnasium där tillsammans med andra vuxna. Vanligen är det 20 års åldersgräns men de kan göra undantag från detta. Om de inte kan göra undantag så får de referera dig till en skola du kan gå istället. Möjligen kan du gå ett Introdutkionsprogram för att bli behörig till gymnasiet.