Hur blir jag veterinär?

19 okt 2022
Hej!
Jag går i åk 9 och har funderat en del på gymnasievalet. Jag vill bli läkare/distrikts vätrinär/djursjötare (på gård) och funderar därför på Natur eller lantbruk. Men man behöver väll A i allt för at komma in på läkar/vätrinärlinjen och då jag har dysleksi käns det lite omöjligt eller finns det något undantag för det? Jag har 327.5 i merit just nu, matte är mitt favo ämne plus att jag redan nu har börjat läsa lite gymnasiematte när jag är klar med det som ska göras.
Gällande Lantbruk så sa de på gymnasiummässan att man kunde tänta av matte 1c vid terminsstarten och då läsa matte 2, 3 och kanske 4 under gymnasietiden plus att jag fattar det som om biologi 2 i går i pogramplanen. Kan man då på kunvux läsa till fysik 2 och kemi 2? I så fall har jag både en yrkesexamen och ev skans på vidare studier vilket är vad jag i första hand vill. Kan man göra så? Är det att rekoemendera? Är de extra stränga mott de som har dysleksi och ändå vill bli läkare/värtinär?
Blev kanske lite kronglig text men är tacksam för svar.

19 okt 2022

För att bli veterinär behöver du grundläggande behörighet samt Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Men du kan även läsa de kurser du saknar på Komvux en i taget i den takt du själv vill om du inte läser dem i gymnasiet.

Det finns bara ett universitet som har Veterinärprogrammet i Sverige, vilket är Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. Där finns inget alternativt urval vad jag känner till men kolla på skolans hemsida vad som står där. Det är samma regler för alla oavsett om man har dyslexi elle rinte.