Vad är kraven för gymnasieexamen?

17 okt 2022
Hej!

Jag går på teknikprogrammet och är på första året. Min fråga är hur många F kan man ha sista året och forfarande få examen? Jag har läst någonstans att man kan ha F i ämnena upp till 250 poäng. Om jag har F i teknik 1 som motsvarar 150 peäng och i idrott som motsvarar 100 poäng, betyder det att jag inte har rätt att få mer F annars jag kommer inte få examen?

18 okt 2022

För att få en gymnasieexamen måste man uppfylla vissa krav. Om du läser en kurs i taget på t.ex. Komvux kan det se lite olika ut än om du skulle läsa ett helt program från början till slut. För att ta examen från gymnasiet behöver man läsa kurser som blir minst 2500 poäng (ibland 2400 poäng på Komvux).

För högskoleförberedande examen behöver man läsa och få godkänt i:

Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3
Engelska 5 och 6
Matte 1

Man behöver också ett godkänt gymnasiearbete.

Stort lycka till! /Petra,SYV