Hur blir jag samhällsvetare?

15 okt 2022
Hej!
Jag flyttade till Oslo för 2 år sidan. Jag vill studera samhällsvetaren men jag har Sva 2, eng 5, matte 2a, Samhällskunskap 1a1, Historia 1a1, religion 1.

Behöver jag studera mer ämnen eller behövs inte. Vilken skolan är bättre att komvux eller folkhögskola för att komma in till programmet.

Är det mjöligt att studera i Sverige om jman bor utomlands eller måste flyttade tillbaka till Sverige?

18 okt 2022

En samhällsvetenskaplig utbildning kan vara flera olika ämnen. De vanligaste huvudämnena är statsvetenskap, sociologi samt medie- och kommunikationsvetenskap. Grundläggande behörighet krävs för alla högskoleutbildningar. Kraven på särskild behörighet varierar beroende av inriktning så kolla med högskolan du vill gå vad som krävs där. Är programmet på distans är det möjligt att bo utomlands.

Det spelar ingen roll hur du läser in behörigheten, både folkhögskola och Komvux går bra.