Hur blir jag sjuksköterska?

15 okt 2022
Hej mitt namn är Sara. Jag skulle vilja fråga hur jag kan vara behörig för sjuksköterskeprogrammet eller allmänt för högskolan.
Jag har läst gymnasial vuxenutbildning (vård och omsorg) Men på 1500poäng bara.

Jag har inga gymnasie betyg då jag har ej läst gymnasiet. Jag undrar vad behöver jag läsa för att vara behörig?
Skulle uppskatta vad jag behöver läsa mer i komvux för att bli behörig. Tacksam för svar!

18 okt 2022

För att bli Sjuksköterska måste man gå en utbildning på universitet/högskola. Behörighetskraven för den utbildningen är grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Ta kontakt med Komvux i din kommun för att göra en studieplan.