Frågor om gymnaiset

15 okt 2022

När jag skulle börja förskoleklass var det så många 07:or att inte alla fick en plats på en skola som låg nära deras hem. Istället fick många gå på den kanske tredje eller fjärde närmaste skolan, då de andra var fulla. Nu när det är dags för 07:orna att välja gymnasium, kommer det att göra det svårare att komma in på vissa populära skolor och program då fler kanske söker? Eller är det bara i mitt område som det är mycket fler 07:or än tidigare årskurser som 06:or eller 05:or? Jag bor i en förort till Stockholm om det spelar roll.

18 okt 2022

Ja, det är möjligt att det kan påverka chanserna att komma in när det är många i samma årskull som söker.