Vilka betyg krävs för att bli Läkare?

14 okt 2022
Hej!
Jag läste naturvetenskap i gymnasiet med inriktning natur-sam. Så jag hade då haft kurser så som sam 2 & 3, men dom hade jag fått F i.
Nu önskar jag att söka till läkarprogrammet och läser just nu på fysik 2, kemi 2 och matematik 4. Min fråga är behöver jag läsa upp samhälls kurserna eller kan jag strunta i eftersom det inte är något läkarprogrammet söker behörighet i?

Tack!

18 okt 2022

Antagningspoängen för Läkarprogrammet på universitet/högskola är nästan alltid 22,5 poäng. För att få de poängen behöver man få A i alla ämnen under gymnasiet som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Man kan också skriva högskoleprovet och söka med det resultatet istället för gymnasiebetygen. Men om du ska ha chans att komma in med betygen måste du läsa upp alla kurser till A.

Önskar dig lycka till! /Petra, SYV