👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kommer jag in på gymnasiet?

13 okt 2022
Hej, jag går i 9_an och jag har F i matte och engelska o sen resten har jag E och C i och jag är jätte orolig om jag inte kommer komma in på nått gymnasium vad ska jag göra

18 okt 2022

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. Så du behöver godkänt i matte och engelska. Men ofta kan man börja på det program man vill gå samtidigt som man läser in de kurser man behöver (det kallas också  Introduktionsprogram). Prata med Studie-och yrkesvägledaren om de olika Introduktionsprogrammen så du får veta mer om det. Här kan du också läsa lite mer om Introduktionsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/introduktionsprogrammet#moreAboutSearch.