Sök utbildning 👉

Är jag förberedd på högskola efter ett yrkesprogram?

09 okt 2022
Hej!
Jag har avslutat gymnasiet förra året inom Restaurang och livsmedelsprogrammet. Dock valde jag att att läsa till extra kurser på komvux för att sedan plugga vidare. Jag är intresserad av förskolelärarprogrammet och uppfyller behörighetskraven som ställs på att söka in. Eftersom jag gick på ett yrkesprogram på gymnasiet och gjorde mitt gymnasiearbete riktat mot yrket undrar jag om det har någon betydelse kunskapsmässigt då högskoleförberedande programmen förbereder en för universitetet för alla eller är det samma för alla oavsett program bara att man uppnår behörighetskraven?

10 okt 2022

Det är ingen skillnad för att du har gjort ditt gymnasiearbete på ett yrkesprogram. Du är fortfarande behörig och bedöms att ha de kunskaper du behöver för att klara utbildningen. Kanske finns det någon fördel för de som skrivit gymnasiearbeten på högskoleförberedande program då de ska visa att eleven är förberedd för högskolestudier. Men jag skulle gissa att det inte har jättestor påverkan på dina framtida studier.

Jag kan tipsa om att läsa på lite om hur man skriver akademiska uppsatser och texter om du känner dig osäker på det. Du kan även kolla om högskolan du ska gå har någon kurs för det

Lycka till med studierna! /Petra,SYV