Tips inför Nationella proven

08 okt 2022
Hej!
Jag har inte bott i Sverige så länge.Jag är åk 9. Jag har bestämt mig att plugga till tandläkare. Men jag jätte stressad för NP jag vet inte om jag kommer att klara mig. Jag har bytat min skola och allt är nytt för mig. Min fråga är måste man har godkänd i drott och hälsa föratt komma in Naturvetenskap program. Och en sak till har du några tips för mig inför muntliga NP.

10 okt 2022

Nej, man behöver inte vara godkänd i idrott och hälsa för något av gymnasieprogrammen. Men det är bra att göra sitt bästa då ett F kan dra ner betygssnittet en del. Man konkurrerar om platserna på de gymnasium man söker med sitt snittbetyg (meritvärde).

Vi har samlat tips och länkar för de olika nationella proven här: https://www.gymnasium.se/nyheter/inspiration/dags-for-nationella-prov-9303. Så läs igenom texten och har du ytterligare funderingar kan du alltid prata med dina lärare i skoaln.

Vänligen/ Petra,SYV