Hur blir jag lokförare?

04 okt 2022
Hej jag är 55år vill bli lokförare. Men måste ha gymnasie utbildningen är det verkligen så i Sverige att dom som jag började jobba direkt efter skolan 1982 inte kan söka vidare utbildning eller nytt jobb för att jag började jobba direkt efter skolan. Är alltså 37års arbete inte värt nåt i Sverige idag??

05 okt 2022

För att arbeta som lokförare så behöver du studera en lokförarutbildning på en yrkeshögskola (YH), vilket kräver att du har en gymnasieexamen. Så efter att du fått din gymnasieexamen från Komvux kan du söka lokförarutbildning. Prata med Komvux för att få hjälp med att lägga upp en passande studieplan. Innan du gör det så kan du även kolla med YH-skolan om de kan göra undantag från behörighetskraven baserat på din arbetserfarenhet. Det är möjligt för YH skolorna att ha viss flexibilitet kring behörighetskrav.