Streck i betyg i grundskolan

03 okt 2022
Kan man ha streck i hemkunskap och ändå vara behörig till gymnasiet? Om man läst ett ämne extra, så måste man ju välja bort ett ämne när man beräknar sin meritpoäng. Kan man i så fall räkna bort det ämne som man inte fick något betyg i (dvs streck)?
Gäller samma sak om man får ett F i hemkunskap?

04 okt 2022

Hemkunskap är inte ett behörighetskrav till något av gymnasieprogrammen så det går att ha underkänt i det. Skillnaden med att få ett F och streck i en kurs är att F är ett betyg medan ett streck är som att man inte har läst kursen alls för att läraren inte har något underlag för att sätta ett betyg. Eftersom grundskolan är obligatorisk kan man inte vara borta från ett helt ämne på det sättet. Du behöver prata med din lärare eller rektor om din situation och hur det kommer att bli i ditt fall.

Det som gäller kring att ta bort betyg är att de elever som läst moderna språk (t.ex. tyska, spanska eller franska) kan räkna med de 17 bästa betygen (inklusive betyget i moderna språk) i sin ansökningspoäng. De elever som inte läst detta söker med de 16 bästa betygen.