Bör jag byta gymnasieskola?

03 okt 2022
Hej, jag har nu gått i ett gymnasium i omkring en månad där jag inte känner mig tillräckligt utmanad kunskapsmässigt, kanske på grund av att meriten mellan slutantagningspoängen i mitt gymnasium och mitt egna merit skiljer sig åt med 70 merit. Är det omptimalare att byta till ett gymnasium där eleverna är på min nivå och att fler uppgifter ges så att jag känner att jag använder mina kunskaper konstruktivt än att kunskapen ska gå förlorad?
Jag undrar också om man skulle kunna byta tillbaka till sitt ursprungliga gymnasium om man inte gillade det andra.

04 okt 2022

Det är inget generellt bra eller dåligt med att byta skola. Det handlar bara om dig och vad du tror blir bäst för dig. Du kan prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan om du vill ha hjälp att tänka kring vad som skulle passa dig bäst. Sedan kan ni ju fundera på andra lösningar också. Du kan ju till exempel be lärarna i skolan om att ge dig fler utmaningar så att du kan gå kvar men ändå känna sig tillräckligt stimulerad.

Lycka till med ditt beslut! /Petra,SYV