Kommer jag in på det gymnasieprogram jag vill gå?

01 okt 2022
Hej! Jag har en fråga angående när man ansöker till ett visst program. Personligen så kommer jag att söka till naturvetenskapsprogrammet, men, jag är osäker om mina poäng verkligen räcker. Det som gör mig besviken är att det till största del är mina praktiska ämnen som sänker mitt meritvärde. Så jag kan alltså ha högst i alla teoretiska ämnen medan jag har mycket lägre i de praktiska ämnena. Men varför? Om jag nu vill söka natur så är det endast teoretiska ämnen jag ska och vill läsa. Men jag undrar en sak, kommer de titta på min ansökan och gå in på hur mycket jag ligger till i de naturorienterande ämnena eftersom det är natur jag vill söka. Eller kommer de endast att titta på hela mitt meritvärde och strunta i att jag har A i allt det teoretiska, men kanske inte högre än C i de praktiska, och därav neka min ansökan på grund utav att jag inte har tillräckligt mycket merit.

03 okt 2022

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. För naturvetenskaps- och teknikprogrammen ska tre av de ytterligare nio ämnena vara biologi, fysik och kemi. Så man tittar alltså på naturvetenskapliga ämnen i ansökan men för att sedan skilja ut elever som konkurrerar om samma platser måste man också kolla på betygen som helhet och då är det snittbetyget som räknas.